17. juni 2013

Et laaangt meitepass - Vestfold/Telemark 15.-16.6

Har begynt å innse at langt fra alt jeg hadde tenkt på av fiske denne vårsesongen/forsommeren. Selve sesongen må ta noe av skylda (har ikke vært lett å fiske de siste ukene pga. mye/kaldt vann), men tida er helt klart en annen viktig faktor. Etter noen beinharde prioriteringsrunder var det derfor lørdag-søndag denne helga klart for en kombinert slettvar- og sutertur, siden dette er et par av de tingene som står øverst på prioriteringslista akkurat nå...

Hooka opp med Andreas forholdsvis tidlig lørdag morgen, og vi dura nedover til Vestfold for første økt: Slettvarjakt. Brukte noen timer på aktivt fiske på jakt etter varene... Hadde også avtalt å møte Marius der nede, så snart var vi 3 desperate menn på slettvarjakt. Litt mye vind, men ellers strøkne forhold. Det kom opp noen sporadiske fjesinger, skrubber, sandflyndrer og rødspetter - type små... Jeg fikk som den eneste også lurt opp en var - et bittelite tefat av type pigg-. Veldig kult med østlandsvar, men skulle ønske det var en slettvar, siden det er en klar målsetning for året, men får fortsette prosjektet over ferien. Fasit for min del ble ellers 1 fjesing, 6 rødspetter og 1 skrubbe. Prøvde oss også på silen som surra rundt der, uten suksess...

Vi bytta etter hvert område og sjekket ut et nytt sted - ikke det heeelt store, ble noen gylter og torsk, ikke akkurat målsetningen...

I 18-tida satte jeg og Andreas kursen mot Telemark for del to av prosjektet: Suterfiske i Østeråa. Var litt skeptisk til værmeldinga, var meldt MYE regn om natta, men vi hadde med bivvy, og lot det stå til...

Vel på plass var det folk på plass, og de fisket. De viste seg imidlertid å være lokale (fra Drangedal), og hadde blitt tipset om plassen av noen som jobbet på Telemarkskanalen der de teltet. De skulle egentlig fiske gjedde, men hadde gitt opp, og hadde strødd ut en neve mais og fiska etter suter med mark/mais og ørret/gjeddeutstyr - uten særlig suksess. De sa de skulle hjem til teltet og grille, så vi spurte om det var greit at vi slo oss ned ved siden av dem. Satte oss på "bryggesida" begge to til å begynne med, og jeg mista en suter og fikk opp en pen en mens de lokale var der, mens Andreas bare hadde et napp som han mista. Veldig mye fisk inne på foret allerede tidlig på kvelden, og da jeg flyttet over på høyre side av stranda da de andre dro gikk det slag i slag for min del (mer om det etter hvert).

Været begynte imidlertid å se litt truende ut, så vi satte opp bivyen. Da klokka nærmet seg 23 begynte det først å duskregne, og så bøttet det plutselig ned, og fortsatte med det. Sto ute i regnet til rundt midnatt, men da orket jeg ikke mer og la meg i bivvyen en stund - var bare ute en gang i blandt - dvs. når det nappet. Rundt kl. 03 gav regnet seg, og frem over morgenen var det opplett og helt OK vær, selv om det ikke ble stort av solskinnet som var meldt.

Fiskemessig ble det en veldig god økt - jeg fisket med 1-2 statiske stenger og en duppstang på høyresiden av stranda og endte med totalt 20 suter. Fikk ca. halvparten av suterene på statisk fiske (boltrig med reke), mens resten var på duppstanga (mark/mais). Andreas fisket med methodfeeder på venstre side av strranda. Han endte med totalt 24 suter. Første halvdel av økta hadde jeg klart best fiske, og jeg fikk mer en dobbelt så mange fisk som Andreas fram til ut på morgenkvisten. Da ville plutselig suterne ikke ha reke lenger, mens Andreas begynte å dra jevnt og trutt på methodfeederene. Holdt på frem til rundt 11-tida, måtte nemlig rydde og tørke litt i utstyret før vi kunne dra uansett, og Andreas fortsatte å dra jevnt med fisk hele tiden, mens jeg mot slutten bare fikk en og annen på duppstanga...

Rekka mi endte slik (i kronologisk rekkefølge):

- 2420/53
- 2020
- 2040
- 2050
- 2670/54
- ? (ikke veid, det regnet og var midt på natta)
- ? (ikke veid, det regnet og var midt på natta)
- 2400/53
- ? (ikke veid, under 2 kg)
- ? (ikke veid, under 2 kg)
- 2320/51
- 2670/53
- 1870
- 2370/52
- 2440/53
- 2540/53
- 2470/53
- 1900/50
- 2510/52
- 2110/44

En herlig økt med suterfiske!

Fisket forresten med centerpin og matchstang til duppmeite - helt sykt morro og en helt meningsløs fleks i stanga...

Ingen kommentarer: