5. januar 2015

Planer og målsetninger for fiskeåret 2015

Nevte vel i årsoppsummeringen at et av det eneste veldig konkrete målet for fiskeåret 2015 er å passere 110 arter (dvs. at jeg må få 4 nye arter ila. året) i norske farvann. I tillegg er det vel primært det å få fisket mye og variert og ha mest mulig morro med gode fiskekompiser som gjelder. Når det er sagt foreligger det selvsagt en del planer for året - noen veldig konkrete, noen litt mer vage. Tenkte derfor jeg skulle liste opp litt av det jeg planlegger å gjøre i år - så får jeg se gjennom denne lista når året er unnagjort - og se hvordan det har gått. Ofte pleier det å bli en viss forskjell på hva som blir planlagt og hva som blir gjennomført sånn fiskemessig - skulle ikke forundre meg om det blir slik i år også...

Men uansett - her er lista:

1. Det eneste veldig konkrete målet mitt er altså å passere 110 arter på stang i Norge. Har fremdeles igjen en grei liste over arter som burde være mulig å få - så får vi se hvor mange av disse jeg rekker å fiske målrettet etter, og så hvilke av disse igjen jeg faktisk greier å lykkes med. Her er ihvertfall noen av de jeg mangler og (i større eller mindre grad) tenker på innimellom: Lagesild, gresskarpe, hornulke, sterlett, småsil, storsil, stor kantnål, liten kantnål, tangsnelle, brisling, kolmule, vassild, havmus, kloskate, kystringbuk, femtrådet tangbrosme, firetrådet tangbrosme, strandtangbrosme, glasskutling, spisshalet kutling, havabbor, multe, smørflyndre, tungevar, glasstunge, piggkutling, liten fløyfisk, mulle. I tillegg kommer arter som er mulig som jeg (ihvertfall foreløpig) ikke tenker på som en mulighet å få i 2015, men som i teorien er fullt mulig å få: Hvitskate, svartskate, storskate, håkjerring, blåkveite, flekksteinbit, malle, lodde, langebarn, ketalaks, etc.

2. Fullføre ihvertfall noen av de fiskeprosjektene jeg ikke fikk gjennomført i 2014 - dvs. ihvertfall å teste ihvertfall et nytt (og temmelig uprøvd) vann på isen - helst flere, legge inn i en liten satsing i et meitevann jeg har hatt på blokka i mange år, teste ut vindusvading i minst et helt nytt område, og legge litt tid i å fiske fra båt i sjøen - og også der satse på et par helt nye plasser.

3. Sørge for å få lagt inn en del mer tid på ferskvannsfiske enn i 2014 - og her er særlig karuss/suter/stam/brasme/mort og asp/abbor/gjedde/gjørs prioriterte arter. I dette ligger det også å få brukt den nye båten mer aktivt i ferskvann - særlig ift. rovfisk-delen av fiskinga. Her har jeg helt klart stort forbedringspotensiale ift. 2014.

4. Fiske mer fra båt enn i fjor - og da først og fremst bli flinkere til å bruke den nye båten aktivt. Merker at jeg hele tiden glemmer at jeg har den, fordi jeg den båten jeg har hatt tidligere ikke har vært tipptopp stabil driftsmessig. Planen er å sørge for å få gjort unna alle nødvendige forbedringer av rigging og utstyr så snart våren kommer - så får jeg se om ikke 2015 kan bli et år med mye aktiv båtbruk. Det burde kunne gi bedre uttelling på fiskingen både i saltvann og ferskvann, så her er oppsiden ganske stor, tror jeg.

5. Bli flinkere til å ta med ungene på tur! Ser at jeg har vært litt dårligere på det enn jeg burde i 2014.

6. Bli flinkere til å ta bilder av fisk og turer generelt. Har stor glede av å dokumentere turene i form av bilder og rapporter, men er langt fra så flink som jeg kunne ønske. Har helt klart litt å gå på her...

7. Løfte persene på noen flere arter opp til et mer anstendig nivå. Håper å få satt av litt tid til målrettet storviltfiske i år, og forhåpentligvis går det an å løfte ihvertfall et titalls perser litt i løpet av året. Persene på f.eks. sei, torsk og lange er temmelig labre - og det samme gjelder jo alt for mange andre arter. Når det gjelder prioriterte arter for forbedring hadde f.eks. pers på abbor, brasme, gjørs, tunge, piggvar, piggskate, lysing og blålange smakt godt.

8. Bruke fiskinga til å prøve å komme bedre i form! Innser at motivasjonen for å drive trening er nokså laber - men fisking kan være god trening det - og målet for året blir dermed å utnytte dette maksimalt. Om jeg gjør dette riktig skal matchvekta kunne gå ned noen kilo igjen, tror jeg - skal ikke mye til før jeg er nede på normalen igjen utrolig nok...

9. De litt lengre fisketurene er alltid noen av høydepunktene for fiskeåret. Har noen planer på tapeten av lengre fisketurer i år også. Tror dessverre det ser halvdårlig ut for noen lengre vårtur i år pga. konfirmasjon++, men mulig jeg likevel kan improvisere en liten artsrunde retning sørvest før sommerferien. På høsten er det spikra en Lakentur til Frøya/Sunnmøre i september og det kommer  garantert til å bli et av årets høydepunkter. I tillegg finnes det en annen tur under planlegging - denne kan bli helt fantastisk om den går i boks - men tør ikke helt å glede meg før ting er litt mer klart. I tillegg håper jeg å få til noen andre litt mindre prosjekter - typ 1-2 dagers prosjekter, men vi får se litt etter hvert hva som er gjennomførbart.

10. Tenker dette får bli siste punkt: Planlegger generelt å bruke mest mulig tid på å teste ut nye ting og nye plasser i år. Det smaker alltid utrolig godt å lykkes med noe nytt, finne en ny plass eller knekke en ny kode. Det er selvsagt behagelig å drive rent rekreasjonsfiske innimellom også - og noen av turene blir uansett med fokus på ren rekreasjon. Men, det er jo utfordringene og spenningen som er den primære drivkraften bak fiskingen min - og da er det viktig å gi seg selv stadig nye utfordringer. Slik vet jeg det er for veldig mange andre også - og det er det som driver sportsfisket i Norge fremover med ekspressfart.

Veldig spent på hva året bringer - både for egen del og for sportsfiske i Norge generelt. Gleder meg uansett sinnsykt til fiskeåret 2015 - tipper det kommer til å skje utrolig mye gøy!


Ingen kommentarer: