30. august 2015

Svalbard 14.8-19.8 - en real fiskeekspedisjon

14.8-19.8 var det endelig klart for en tur jeg har gledet meg til veldig lenge. I et drøyt halvår har en gjeng planlagt Svalbardtur. Hadde egentlig ikke kjempestore forventninger rent fiskeresultatmessig, men håpet jo å få lurt opp et par nye arter. Det jeg derimot gledet meg veldig til var å teste noe heeelt nytt - samt å få oppleve Svalbard.

Gjengen som dro oppover var jeg, Marius, Stein, Ole-Håkon og Thomas fra Laken, samt Andreas og Jonas som ble innvilget gjestemedlemsskap i Laken for anledning turen. Vi dro oppover fredag kveld, kom frem natt til lørdag, og hadde lørdagen til sightseeing og aklimatisering - samt litt bryggemeite. Så skulle vi ut i båt i 3 dager etterpå, og teste diverse fiske der.

 Svalbard here we come!

Lørdag 15.8
Lørdagen begynte med innkjøp av mat og sightseeing i Longyearbyen. Kul plass og veeeldig liten by. Fokuset rettet seg etter hvert mot bryggemeite etter glattulker. Det ble noen vanlige ulker og små torsk på meg - og fisket var generelt tregt - men Stein og Ole-Håkon fikk et eksemplar av riktig sort hver. Vi avslutta dagen med et heftig burgermåltid, og gjorde oss klar for å legge ut på båttur dagen etter.

Søndag 16.8
Søndag morgen møtte vi skipperen på kaia. Etter å ha lastet inn ufattelige mengder med stasj på båten la vi ut i Isfjorden. Varmet opp med noen runder ulkefiske ytterst i Adventfjorden. Veldig variabelt med action, men når vi fant de riktige områdene på grunna sto ulkene tett - og ca. hver 10. ulke var en glattulke. Fikk etter hvert en av riktig sort jeg også, som min ulke nr. 14 denne dagen. Når vi drev ut på dypere vann dukka det opp innslag av ganske stor hyse (mellom 2 og 3 kg) og torsk - noe som ble en gjennomgangsmelodi hele turen. Vi kryssa etter hvert Isfjorden og fiska en del rundt på motsatt side. Vi traff med noen plasser og bomma med noen, men ulkefisket ble etter hvert riktig bra - alle fikk arten og jeg fikk etter hvert løfta persen til først 171g, så 188g. Ankra opp opp kvelden og Heier slo til med først en gapeflyndre, så en kloskate på rundt 5 minutter - og stemningen var så smått euforisk... Etter dette opplevde vi en fantastisk polarnatt med vindstille, midnattsol og isbrekalving - men fisket var mer enn halvtregt.

 Jodda! Det var riktig art gitt... (#110)

Mellomfornøyd fisker (kanskje mest trøtt) med glattulkepers på 188g (Foto: Andreas Næristorp)

Mandag 17.8 
Dagene begynte kjapt å skli over i hverandre. En eller annen gang på morgenkvisten mandagen sto jeg opp, spiste litt, og begynte å fiske igjen. Tror ingen hadde fått stort mens jeg sov, selv om noen hadde trøkka på stort sett hele natta. Ingen hadde fiska på et par timer da jeg begynte på igjen, og jammen kunne jeg relativt snart notere meg for ny art nr. 2 for turen: Kloskate på 1475g/54cm! veeeldig fornøyd med det faktisk - noe som er ganske tydelig på bildet.

Kloskate på 1475g/54cm - ny art (#111) og dessuten Laken-rekord (Foto: Ole-Håkon Heier)

Begynte mandagen med å fiske av noen spennende områder, og det kom opp bl.a. kloskate og gapeflyndre (samt torsk, hyse og ulker). Utover dagen testa vi litt diverse, men planene våre blåste dessverre bort etter hvert, og vi måtte søke ly i smulere farvann. Ole-Håkon toppa dagen (og forsåvidt turen) med å dra opp en blåkveite. Mistenker at flere var borti samme arten, for det var mye mista fisk der en stund. Det som kom opp var dog bare torsk og hyser. Mista 2-3 hyser som hadde vært pers, noen av dem var nok godt over 3 kg. På kvelden ankra vi opp igjen, og det ble fiska noen flere kloskater. Ellers var fisket tregt.

Tirsdag 18.8  
Tirsdagen begynte vi (etter en runde med logistikk og grunnstøting++) å fiske oss hjemover mot Longyearbyen. Fant noen skikkelig bra torsk- og hyseplasser, men det var jo ikke helt det vi ønsket oss. Vinden dro på ganske bra også, så nok en gang måtte vi holde oss unna noen av de områdene vi hadde mest lyst til å teste. Men veldig mye fin natur å se på da - ble utrolig fascinert over noen av områdene vi passerte.

Grumantbyen ikke langt fra Longyearbyen. Helt forlatt nå - Svalbards største tettsted på 50-tallet med over 1000 innbyggere.

Etter at vi gikk i land var det bare å få en natts søvn i Longyearbyen mens en fordøyde inntrykkene, før en satte seg på flyet hjemover. Selv om fangstene sånn fiskemessig ikke var fantastiske var jeg strålende fornøyd med turen, og det tror jeg vi var alle sammen. Sier vel litt at vi var i full gang med å planlegge neste tur allerede på flyplassen...

Takk for nå Svalbard - vi kommer snart tilbake!

Ingen kommentarer: