2. oktober 2015

Hjørundfjorden/Frøya 18.9-27.9 - i spisskatens tegn

Høstens Lakentur var booket lang tid i forveien, og jeg hadde rukket å glede meg til denne turen lenge. Det har blitt en fast tradisjon med en høsttur etter hvert, og denne gangen skulle vi faktisk både til Hjørundfjorden og til Frøya - og vi var en temmelig bra gjeng (Ole-Håkon, Ståle, Stein, Marius, Thomas, Leif og meg). Logistikkmessig endte det med å bli litt krøkkete siden Frøya-oppholdet var midt i Sunnmørsturen, men vi lot det stå til - en hel ukes fiske er jo uansett en genial ting. Med 7 fiskere på tur en hel uke blir det mye fisking - og gjerne også en del bra fisk. I utgangspunktet satset vi på en hel rekke ulike arter, men for min del handlet det meste etter hvert om spisskater - etter min mening en av de kuleste artene vi har her i Norge.



Begrenser dette blogginnlegget til å primært handle om mine egne fisker - og henviser til full rapportering på SFK-Laken-sidene for totale fangster og flere bilder:
Fredag 18.9/lørdag 19.9
Vi kjørte uansett oppover fredags ettermiddag, og gikk rett på ei havåløkt i tett regn og utrivelig vær - dessuten en resultatløs sådan for min del. Neste dag var det å prioviantere og komme seg på plass på hytta i Hjørundfjorden - og deretter rett utpå fjorden for første fiskeøkt. Jeg mista ganske kjapt en skate etter å ha sveivet den nesten helt opp, men utover det skjedde det ikke noe veldig spennende for min del første dagen. Det var vått og utrivelig vær og seigt fiske. På kvelden testa vi en ny havålplass som dessverre var skikkelig skuffende.

Søndag 20.9
Søndagen visste vi at vi måtte sette kursen mot Frøya ikke alt for seint. Jeg, Stein og Ståle la derfor utpå ganske tidlig - og nå var faktisk været ganske OK også. Vi gav spisskata full fokus, og ganske snart mista jeg nok en av riktig sort - etter å ha løftet den bare noen få meter opp fra bunnen. Litt takkeljustering fulgte, og ikke lenge etter satt det en skikkelig. Opp kom en fin spisskate på 7920g - utrolig tøffe fisker!

Min spisskate nr. 1 for turen - 7920g (målte ikke lengden på denne)

Ikke lenge etter kroket jeg en ny skate - en god del tyngre denne gangen. Den ble vei til 10980g og dermed kunne jeg notere meg for ny pers og specimen/10+ med god margin. Deilig etter å ha dratt opp en feilkroka specimenfisk i fjor.

Spisskate nr. 2 og ny spisskatepers - 10980g (målte ikke lengden på denne heller)

 Samme fisk sett fra undersida


Etter dette måtte vi dessverre pakke sammen ganske raskt - Ståle rakk dog å lande nok en spisskate på 6020g, altså den 3. i båten denne dagen.

Mandag 21.9 - onsdag 23.9
Vi hadde booket 3 dager med Frederic på Gotland, og hadde før første gang på Frøya litt tregt fiske. Jeg selv fikk faktisk ikke særlig mye å skryte av noen av disse 3 dagene egentlig. Første dag gikk selvsagt til lysingfiske og jeg fikk en standardlysing. Dag 2 prøvde vi lange og piggskate, jeg fikk vel nesten bare en lange i 5-6 kg-klassen. Dag 3 fisket vi etter skjellbrosme og uer - og avsluttet med en lysingøkt. Jeg fikk stort sett ingenting spennende her heller - men persa på hvitting på 1760g og på hågjel med 1260g (det siste er vel pers primært fordi jeg aldrig gidder å veie hågjel...).

Torsdag 24.9
Etter å ha frest ned igjen til Hjørundfjorden onsdag kveld var vi klar for en ny økt med fjordfiske på torsdag. Romeriksbåten (jeg, Stein og Ståle) trøkka på etter spisskate stort sett hele denne dagen også - uten særlig suksess. Jeg mista 2, mens Ole-Håkon slo til med en superspisskate på 14 blank i en av de andre båtene. Et skolestforsøk utenfor en fin skrent avslørte at mudderflata vi skulle fiske på var dekket av gigantiske steinblokker som slukte 2 skolesttakler + 200m braid. Dagen ble avsluttet med en tullefiskøkt med brungylt opp til 150g, lusuer, sypiker og smågylter.

Fredag 25.9
Ny dag - nye muligheter. Vi hadde et par idéer om spisskatefiske etter dagen før, og det gav ganske snart uttelling. Det ble et realt spisskaterush i Romeriksbåten etter hvert, og vi kunne notere oss for totalt 4 fisk: Ståle fikk på 8750g/123 cm, Stein fikk en superfisk på 12920g/139 cm, og jeg selv persa to ganger - først med 11910g/135cm deretter med 12220/130 cm.

Spisskate nr. 3 - ny pers igjen med 11910g/135cm  (Foto: Ole-Håkon Heier)

 Samme spisskate bakfra (Foto: Ole-Håkon Heier)


 Spisskate nr. 4 - nok en gang ny pers med 12220g/130 cm

Samme fisk - 12220g/130 cm

Lørdag 26.9
Siste dag i Hjørundfjorden - småtregt fiske, men Marius og Leif fikk hver sin spisskate ila. dagen (hhv. 6060g/111cm og 7300g), mens jeg mistet en igjen. Utpå ettermiddagen fikk jeg dog lurt opp en hannfisk på 7530g/115 cm. Merkelig nok var det visst bare hannfiskene som var i farta denne dagen.
Spisskate nr. 5 - hannfisk på 7530g/115 cm
Samme fisk sett fra undersiden

Og avgårde med deg!

Nå var vi alle slitne, og de fleste gikk i land og begynte å pakke sammen for turen. Jeg og Stein greide ikke helt å gi slipp på skatene, og bestemte oss for å ta et siste drift. Det ble et skumringsdrift og vi konkluderte med at vi ville rekke kun et nedslipp. Det nappet ganske med en gang, og det gikk faktisk bare 10 minutter før jeg hadde kroket en ganske tung fisk. Da jeg var halvveis oppe med denne kroket Stein også en skate, og en stund hadde vi greit med kaos i båten. Vi fikk etter hvert landet begge skatene og kunne konstatere 2 ganger 10+ i båten - 12650g/135 cm på meg og 11480g/131 cm på Stein - for en sinnsyk avslutning!
Spisskate nr. 6 - nok en gang ny pers med 12650g/135 cm (og en utrolig trøtt fisker i en litt suspekt posisjon) 

Samme fisk sett fra undersiden

Søndag 27.9
Søndagen ble det bare å stå opp, pakke og dra hjemover. Rakk dog en kort stopp på en god gammel berggylteplass på vei hjemover. Ingen spektakulære fangster men en finfin sak på 1430g fordelt på 43 cm ble det likevel.

Fin avslutningsfisk for årets tur: 1430g/43cm

Alt i alt må en vel bare konkludere med at spisskatefisket vår var så smått utrolig - med hele 10 spisskater landet i "Romeriksbåten" med meg Stein og Ståle (6 på meg, 2 på Ståle, 2 på Stein). Av disse 10 var hele 6 stk over 10, og 3 av disse over 12 - sykt, sykt, sykt! Gleder meg allerede sinnsykt til neste år...

Takk for i år - sees neste år!

Ingen kommentarer: