24. august 2017

Oslofjorden 20.7 & 21.7

Oslofjorden 20.7
Jeg og Ståle gikk for en heldag i Oslofjorden, med håp om havabbor og andre gøye ting (pukkellaks, auxid, bonito, sverdfisk, etc.). Vi starta 06 fra Kløfta og satte ut båten litt over 07 (etter den obligatoriske feilkjøringa). Vi begynte med å dorge strekket sørover et ganske langt stykke og deretter rundt noen av øyene. Så kryssa vi over til Nesodden, og dorga inn i Bunnefjorden et langs stykke, så kjørte vi rundt Nesoddtangen og la oss og bunnmeita litt som avveksling - fikk bare en liten gapeflyndre, samt noen sandflyndrer og hvitting. Fortsatte så ned mot Drøbaksundet og prøvde litt etter gylter der, men det var ikke noe action. Kryssa så over fjorden til Slemmestad, og bunnmeita litt der også - men det ble bare en liten torsk og en sandflyndre. Så dorga vi oss tilbake  igjen. Vi hadde nå kjørt latterlig langt uten å få stort, og ihvertfall ikke noe gøy. Nå tok også båttrafikken helt av - tenkte egentlig å dorge litt mer i indre fjord, men måtte bare gi oss, vi fikk følelsen av å forsøke å fiske på en motorvei. Samla action på dorgestengene endte med en makrell hver, samt noen få napp - muligens kunne noen av dem faktisk være riktig sort... Jaja...

Oslofjorden 21.7
Jeg og Ståle var altså i Oslofjorden 20.7, og dorga rundt i mange timer uten mye action - dog i nydelig vær. Jeg er fortsatt jetlagget etter USA/Canadatur så da jeg kom hjem i går var jeg helt i koma. Snakket litt med Andreas om HA og siden døgnrytmen min føkka likevel avtalte jeg at om jeg fikk sove ganske med en gang og våkna til 03 (som jeg har gjort hver natt siden mandag) kunne vi ta en formiddagsøkt i dag - båten var jo allerede rigga og sto på hengeren. Sovna kl. 21, våkna av meg selv 0250, så da kjørte vi på. Vi var på plass i fjorden rundt 0415, og dorga flere plasser som ikke var tilgjengelige pga. båttrafikk da jeg og Ståle var ute Like tregt fiske i dag dog, det skjedde stort sett ingenting. Fikk etter hvert en makrell, men ikke en gang de var i farta. Utpå morgenkvisten fikk jeg dog et eksemplar av arten på den dyptgående wobleren. Ikke noe monster akkurat - men art er art.

Ny art - havabbor på 430g (Foto: Andreas Næristorp)

Vi var for øvrig borti ihvertfall et par til av samme art, og så sporadisk jaging, men ingen superaction. Mye brisling/småsild omkring dog. Andreas mista ellers en stor fisk (lyr? sø? pukkellaks;-)?) og fikk en makrell. Gav oss litt før 11 - det var liksom ikke vits å trøkke på når det skjedde så lite, selv om føret var finfint. Og targetarten var jo dessuten i boks:-)!

Ingen kommentarer: